Mangler du ideer til børneværelset?

Mangler du ideer til børneværelset?

Er du kommet til det punkt i livet, hvor du skal til at indrette et børneværelse? Det er vildt, når man skal til at stifte familie, og det er noget, der er en speciel periode i alle forældres liv. Men på det tidspunkt er det trods alt lang tid siden, at du selv har været barn. Hvad skal sådan et værelse indeholde?

Et vigtigt værelse

Barnets værelse er vigtigt, for det er i dette værelse, at de vokser op. Selvfølgelig vokser de op i hele huset, men deres værelse er jo det område, som er mest deres eget. Her skal der være mulighed for at slappe af, for at lege, for at sove og for at være sig selv. Alle mennesker har brug for at være alene engang imellem, og det gælder også børn. Man har brug for et sted, der er helt sit eget, hvor man kan have lidt privatliv og lidt tid alene, alt efter hvad man har behov for. Værelset vil fungere som noget af rammen for barndommen, og derfor er det vigtigt, at det er et værelse, som barnet bliver glad for.

Den rette seng

Børneværelset skal være klar til leg og sjov, men også til søvn. Derfor er det vigtigt, at dit barn har en god seng i værelset. Hvis dit barn ikke sover nok, eller godt nok, kan det påvirke blandt andet deres immunforsvar, hukommelse og indlæringsevne. Med en god seng og et sundt sovemiljø vil det gå meget bedre. Find en seng, som de synes er behagelig, som har en madras med passende hårdhed. Nogle kan godt lide de hårde og stabile madrasser, imens andre bedre kan lide de super bløde madrasser. Find ud af, hvad dit barn foretrækker, så de kan sove godt om natten. Du kan se mere om forskellige senge på denne hjemmeside.

Plads til leg

På et børneværelse skal der være god plads til leg og legetøj! Det er utrolig vigtigt for børn at lege, da det udgør en stor del af deres udvikling. Som helt små hjælper legen dem med at udvikle deres kognitive og finmotoriske evner, og når de bliver lidt ældre, hjælper legen dem med at forstå opførsel og sociale normer. Derfor skal der være rigeligt med gulvplads i børneværelset, så de kan sidde ned og lege. Derudover skal der selvfølgelig være en masse opbevaring på værelset, så de har plads til al deres legetøj og deres bamser.

Plads til sjov

Husk på, at dette er et børneværelse. Der skal være plads til, at det kan være sjovt og anderledes, og det behøver ikke at matche resten af huset. Det er jo trods alt barnets værelse, og ikke dit. Derfor skal du ikke være bange for at lave rummet sjovt; I kan male figurer og motiver på væggene, indrette med stærke farver og mønstre, og generelt vise, at det er et børneværelse. Måske er der et tema, nogle farver eller lignende, som dit barn er vild med, som I kan blive inspireret af?

Lad dog barnet

Alle mennesker i alle aldre har et naturligt behov for selvudtryk. Mange voksne mennesker udtrykker sig igennem deres boligindretning, og hvis du giver dit barn mulig for det, vil de garanteret også gerne udtrykke sig igennem indretningen i deres værelse. Det kan være en god idé at se indretningen som et fællesprojekt, som I kan planlægge sammen.

Barndommens hjem

Livet starter i barndommens hjem, og dit barn vil have mange skønne minder fra det sted. Med et dejligt, personligt og sjovt børneværelse, er du med til at give dem en god start på livet. Det perfekte børneværelse er et lykkeligt børneværelse!