Lær bogstaver og tal med skønne læringsplakater

Lær bogstaver og tal med skønne læringsplakater

De færreste synes, det er spændende at lære nyt, uden først at kunne se formålet med det. Hvad der motiverer, er naturligvis forskelligt fra menneske til menneske. Men tænk engang, hvor spændende det må være at starte fra begyndelsen med at lære at læse om verden og tælle alt det sjove rundtomkring. Børn er nysgerrige som udgangspunkt og samtidig visuelt orienterede, så derfor er læringsplakater oplagt som pryd til væggene på børneværelset.

Læringsplakater kan være mange ting, men vores talplakater og alfabetplakater har til formål at støtte barnet i at lære tal og bogstaver, ofte med håndtegnede illustrationer som hjælp. Samtidig er plakaterne naturligvis skabt med øje for farver, design og humor, så barnet får lyst til at kigge, pege og lære.

Lær at bogstavernes form at kende

Du kan vælge alfabetplakater, hvor kun bogstaverne er trykt på plakaten. Det vil altså sige, at her er fokus på at lære bogstavernes form og udseende. Også bogstavernes rækkefølge er relevant, da den alfabetiske kategorisering bruges i mange sammenhænge.

Sådanne plakater er meget stilrene i deres udtryk og passer ind i enhver indretning. Abc plakaterne fås med bogstaver i forskellige farver og med forskellig baggrund. Nogle plakater har både de store og små bogstaver trykt, mens andre igen viser, at der er forskel på vokaler og konsonanter.

Denne type alfabet plakat er god for barnet at kigge på, når det skal øve sig i bogstavernes form. Det er en stor udfordring at skulle lære selv at skrive bogstavet på et stykke papir, og vi kender det fra os selv, at gentagelse er vejen frem.

Lær bogstavernes lyde at kende

Når det kommer til bogstavernes egenskaber, er det nemmest at knytte bogstavet til noget, barnet kender fra hverdagen. Det kan være madvarer, dyr eller ting, som barnet har i sit liv, og som det ofte taler om. Illustrerede alfabetplakater hjælper barnet med at danne denne kobling mellem bogstav og lyd, hvilket er nøglen til at lære at læse og skrive.

Illustrationen fungerer som et stikord, som barnet kan udvikle på i sit eget univers. Og før du har set dig om, vil han eller hun have fundet på flere ord, der starter med samme bogstav.

Peg og tæl til 10

Det er bare lidt nemmere at holde styr på tallene, når man har skønne tegninger til at hjælpe. Med et bestemt antal kendte dyr eller badvarer ved siden af et tal, vil barnet med tiden lære bogstavernes form og numeriske værdi at kende ved at pege og tælle. Småbørn i børnehavealderen vil allerede begynde at eksperimentere med at tælle på fingrene, men det er nu lidt sjovere at kigge på skønne dyr, mens man lærer at tælle til 10.

Tal plakater, alfabet plakater og andre læringsplakater er så fine som dekorativ og informativ vægpynt til børneværelset. De er også en oplagt gaveide til dig, der skal finde på noget godt at give til et barnebarn, en niece eller måske en lille ny, der skal døbes. De første måneder går hurtigt, og det er aldrig for tidligt at begynde at lege ny viden ind i små hoveder.