Her er, hvad du kan forvente af et år på idrætsefterskole

Her er, hvad du kan forvente af et år på idrætsefterskole

Når man nærmer sig 9. eller 10. klasse, så begynder mange unge at tænke på, om de skal begynde på en efterskole.

Der findes et stort udvalg af efterskoler. Man kan finde en efterskole, som passer til de interesser, som man nu har. Dermed kan det blive endnu mere spændende at gå i skole, da det har et fag, som man interesser sig meget for. Der findes fx spejderefterskoler, musikefterskoler og idrætsefterskoler.

Idrætsefterskole

En slags efterskole, som er populær, det er idrætsefterskole. Det er en efterskole, hvor man har meget med idræt. Man har alle de fag, som enhver 9. eller 10. klasse har, men derudover har man også fokus på idræt.

Man kan samtidig vælge at gå til idræt i fritiden efter skolen, hvis man ikke synes, at man har fået nok af det i skoletiden.

Ved at gå på idrætefterskole, så får man en meget bedre kondi, da man får dyrket en masse motion. Man får samtidig opbygget flere muskler, da man dyrker en masse forskellige slags sport. Dermed får man rørt flere forskellige slags muskler.

Venner for livet

Mange, der tager på efterskole, de fortryder det ikke. De bliver til gengæld så glade for det, at hvis de går i 9. klasse, at de så vil tage 10. klasse der også. Mange oplever, at de får en masse nye venner. Venskaber, der kan vare hele livet.

Man kan få venskaber fra hele landet af, da det ofte er folk fra hele landet, der kommer til efterskoler. Specielt de efterskoler, som har fokus på et bestemt slags fag såsom en idrætsefterskole. Sådan nogle efterskoler vælger mange at køre langt for.

Unge bliver mere selvstændige

Mange forældre oplever, at deres børn bliver mere selvstændige, når de har været på efterskole. De skal lære at klare sig selv. Man kan ikke lige spørge mor eller far om hjælp.

De lærer fx om huslige pligter, om at vasketøjet ikke bliver vasket af sig selv, det at bo alene med en værelseskammerat, sørge for at komme til måltiderne, eller måske endda være med til at lave nogle af måltiderne.

Det er forskelligt fra efterskole til efterskole hvilke pligter, der er. Derfor kan det variere fra skole til skole. Men mange oplever, at de får et barn hjem, der er blevet mere selvstændig efter at have været et år eller to på en efterskole.