Det er nemt at lære dit barn at skrive godt

Det er nemt at lære dit barn at skrive godt

Har du et barn, som lige er nået den alder, hvor det er tid til at skulle skrive afleveringer i skolen? Eller måske har dit barn bare fået en helt naturlig interesse for det skrevne ord, som det er interesseret i at udforske yderligere.

Der er rigtig mange fordele ved at kunne skrive godt, både rent personligt og i forhold til, hvordan man kan klare mere overfladiske ting i livet. Derfor kan du herunder se mere om, hvordan du hjælper dit barn på vej til at skrive bedre, og hvorfor det faktisk er så nyttigt at kunne skrive godt.

At skrive et godt essay er en god start

Hvis man gerne vil lære at skrive godt og meningsfuldt – altså noget, som ikke bare er grammatisk korrekt og hvor kommaer er sat rigtigt, så er essayet en god måde at øve sig på. Når man skriver et essay, er det nemlig også selv kompositionen og de tanker, man skriver ned, som er vigtige i forhold til den måde man skriver på. Så at lære at skrive godt handler i høj grad også om at komme ud med et budskab.

Det er nyttigt at kunne formulere sig

Du tænker måske, at det ikke er det værd at bruge tid på dit barns skriveevner, fordi det alligevel ikke er noget, som man kan bruge til noget i den virkelige verden – her tager du helt bestemt fejl.

Selvom man måske ikke ender som journalist eller med et lignende job, hvor sproget fylder alt, har man alligevel brug for at kunne formulere sig og stave godt, hvis man gerne vil vinde andre menneskers respekt. At skrive godt vidner nemlig om, at man generelt har styr på det, man skal have styr på.

I en helt anden boldgade er det også bare rart for sin egen skyld at kunne skrive godt. Om det så handler om, at det bare er skønt at kunne klare sine danskafleveringer godt, eller om man værdsætter at kunne sætte ord på sine tanker i en dagbog, er det bestemt ikke ligegyldigt at kunne finde ud af at skrive noget, som giver mening og er korrekt.

Brug tid på grammatik, stavning og debat

Hvis du selv vil hjælpe dit barn på vej til at skrive bedre, kan I eksempelvis derhjemme bruge mere tid på. Selvfølgelig er det noget, som primært skal læres i skolen, men hvis barnet har et ønske om at blive bedre, så er det bestemt også værd at bruge tid på det derhjemme. Her kan I eksempelvis kaste jer over de basale discipliner som grammatik og stavning, men det er bestemt også vigtigt at tage debatten op, så man rent faktisk kan skrive noget, som er aktuelt og giver mening.